- Odsłony: 2250
Škoda Octavia zawitała na rynek motoryzacyjny już w 1996r. Od tego czasu powstały 3 generacje tego praktycznego auta dla każdego. Produkowana w wersji sedan jak i combi doczekała się również sportowej odmiany RS 230, dla spragnionych mocy.
Octavia 3 generacji w wersji RS 230 oferuje 2-litrową jednostkę TSI o mocy 230km, która w odmianie liftback oferuje przyspieszenie wynoszące 0-100km/h w 6,7s. Auto może osiągnąć maksymalną prędkość rzędu 250km/h. Octavię wyposażono w manualną sześciobiegową skrzynię biegów, a opcjonalnie w automatyczną sześciostopniową, dwusprzęgłową skrzynię DSG. W samochodzie po raz pierwszy zastosowano elektronicznie regulowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi, która pozwala na sprawniejsze pokonywanie zakrętów. Dzięki tej technologii w razie utraty przyczepności jednego koła, napęd może zostać przeniesiony nawet do 100% swojej siły na drugie przednie koło.
Do designu zwykłej Octavii RS, Škoda dodała pakiet Black, w skład którego wchodzą drobne elementy podkreślające stylistykę całego auta tj.: czarne listwy wokół okien, polakierowana na czarno ramka grilla, czarne obudowy lusterek zewnętrznych oraz w wersji combi-relingi dachowe. Zaciski hamulcowe zostały pomalowane na czerwono oraz dodano dwie błyszczące, czarne końcówki wydechu, uwieńczeniem designu RS 230 są 19-calowe felgi ze stopów lekkich o wzorze "Xtreme".
We wnętrzu nie mogło zabraknąć charakterystycznego, sportowego motywu. Po wejściu dominuje czerń z czerwonymi akcentami znajdującymi się chociażby jako szwy sportowych foteli RS z elektryczną regulacją. W nasze ręce trafia wielofunkcyjna, trójramienna, sportowa kierownica, przy pomocy której możemy sterować choćby radiem Bolero nowej generacji, wyposażonym w Bluetooth. W przypadku wersji z automatyczną skrzynią DSG, za kierownicą znajdują się łopatki do szybkiej zmiany biegów. Hamulec ręczny oraz dźwignia zmiany biegów zostały obszyte skórą z czerwonym przeszyciem.
Nasamym środku deski rozdzielczej znajduje się kolorowy wyświetlacz Maxi DOT z zestawem wskaźników o wzorze RS, który otrzymał dodatkowo stoper do pomiaru czasu okrążeń, a na progach możemy dostrzec listwę z logiem RS.
Dzięki obniżonemu o 15mm sportowemu zawieszeniu oraz możliwości wyboru jednego z czterech trybów jazdy, możemy czerpać jeszcze więcej wrażeń z jazdy. Do wyboru są cztery profile jazdy: normalny, sportowy, ekonomiczny i indywidualny. W zależności od wybranego trybu zmianie ulega cały szereg ustawień; na przykład w układzie sterowania pracą silnika, skrzyni biegów DSG, wspomagania kierownicy, w aktywnym tempomacie adaptive cruise assistant czy nawet w sterowaniu pracą reflektorów ksenonowych i klimatyzacji Climatronic.
Škoda Octavia RS 230 jest oferowana w czterech kolorach: czerwonym Corrida, białym Moon, czarnym Magic oraz szarym Steel, a na pokrywie bagażnika umieszczono uzupełnione w stosunku do zwykłej wersji RS logo z literką „v”. Ceny tak wyposażonej Octavi zaczynają się od 120 tysięcy złotych.
Podsumowując, Škoda Octavia RS 230 to wzmocniona wersja znanego czeskiego auta klasy kompaktowej. Jest to samochód zapewniający wygodę, pakowność oraz dla spragnionych – moc. Dzięki najmocniejszej jednostce w historii Octavi jest ona w stanie zaspokoić potrzeby osób narzekających na niedostatek wrażeń z jazdy autami tego segmentu.
Materiał Press
Opracował Mateusz Szplet
23.04.2016