- Odsłony: 2240
Kia znów zaskakuje. Tym razem prezentując samochód, którego chyba nikt tak naprawdę się nie spodziewał. A jeżeli już, to nie w tak krótkim czasie. Niro – nowy niskoemisyjny, hybrydowy crossover – pierwszy ekologiczny pojazd marki Kia, skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej z myślą o samochodach ekologicznych.
Projekt Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Samochód łączy funkcjonalność i proporcje, typowe dla crossoverów z elegancką, aerodynamiczną sylwetką nadwozia o delikatnie rzeźbionych powierzchniach.
Rozstaw osi wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (wynoszące – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4335 mm długości i zapewnia pasażerom dużo miejsca zarówno na nogi, jak i na wysokości ramion. Także pod względem przestrzeni nad głową Niro oferuje pasażerom więcej miejsca niż konkurenci w klasie crossoverów tej wielkości. Przy takiej długości nadwozia oraz szerokości 1800 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między większą Kia Sportage, a mniejszym cee’dem. Rozstaw osi Kia Niro jest nawet o 3 cm większy niż w Sportage.
Kabina nowego crossovera została zaprojektowana tak, aby zapewnić pasażerom maksymalną przestrzeń, wygodę i poczucie przebywania we wnętrzu o wysokiej jakości wykonania. Szeroka deska rozdzielcza i liczne poziome linie optycznie poszerzają wnętrze. Miękkie i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe sprawiają, że nową, wysoką jakość wykonania samochodów marki Kia widać natychmiast po otwarciu drzwi.
Zestaw wskaźników i ekran dotykowy systemu multimedialnego znajdują się na jednej wysokości. Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski sterowania klimatem w kabinie i elementy obsługi systemów asystujących. Ergonomiczna konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, aby obsługa pokładowych systemów była jak najbardziej funkcjonalna i intuicyjna.
Do obsługi nie tylko multimediów służy najnowszy interfejs z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Standardowo system multimedialny jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą Niro można wyposażyć w system audio firmy JBL® z 8 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 320 W, który zapewnia dźwięk doskonałej jakości w technologii Clari-Fi™.
Użytkownicy Kia Niro, za pośrednictwem systemu Kia Connected Services wykorzystującego usługi TomTom®, mają dostęp do licznych informacji na temat aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeżeniach o stacjonarnych i mobilnych radarach prędkości. Kia Connected Services informuje także o prognozie pogody na obszarze Europy. Usługi TomTom są dostępne bezpłatnie przez 7 lat od chwili zakupu samochodu.
Dodatkowo system Apple CarPlay™ – dostępny w Niro od końca 2016 roku – umożliwi użytkownikom iPhone’ów korzystanie ze sterowania głosowego urządzeniem za pośrednictwem asystenta Siri. Dzięki tej funkcji użytkownicy iPhone’ów mają dostęp do aplikacji zainstalowanych w urządzeniu, mogą korzystać z nawigacji Apple Maps, wykonywać połączenia telefoniczne i odsłuchiwać wiadomości tekstowe. Aplikacja Apple CarPlay™ współpracuje z innymi aplikacjami audio i umożliwia streaming muzyki czy audiobooków, które są zainstalowane w urządzeniu.
Kia Niro – zaprojektowana od podstaw jako samochód hybrydowy – na tle innych aut tego typu ma wyróżniać się nie tylko stylem, ale również sprawnością zespołu napędowego. Bardzo niską emisję spalin i dwutlenku węgla zapewnia hybrydowy zespół napędowy, na który składają się 1,6-litrowa benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągająca moc 105 KM i generująca moment obrotowy o wartości 147 Nm współpracująca z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW i akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,56 kWh. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6DCT) zapewniającej natychmiastową zmianę przełożeń i płynną pracę.
Aż 53% konstrukcji nadwozia Niro jest wykonane z lekkiej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Część elementów karoserii zrobiono z aluminium (m.in. pokrywy – silnika i bagażnika, wzmocnienie za przednim zderzakiem). Wzmocnioną, formowaną na gorąco stal zastosowano do wykonania słupków A i B, ramy dachu oraz nadkoli. Dzięki temu nadwozie Niro odznacza się wysoką sztywnością i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Oprócz nadwozia o wytrzymałej konstrukcji nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają siedem poduszek powietrznych (czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, kurtynowe i kolanowa kierowcy) oraz Kia Vehicle Stability Management (VSM), czyli system stabilizacji auta.
Kia, wzorem innych producentów, wyposaży model Niro w wiele systemów asystujących, dostępnych jako wyposażenie seryjne lub za dopłatą. Będą to m.in.: automatyczny system hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych, aktywny tempo mat automatycznie dostosowujący prędkość i odległość Niro do pojazdu znajdującego się przed nim, asystent pasa ruchu, emitujący alarm dźwiękowy w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez sygnalizacji tego manewru kierunkowskazem, system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, śledzący położenie samochodu względem linii na jezdni, system monitorujący martwe pole widzenia w lusterkach i ostrzegający kierowcę o pojazdach znajdujących się na sąsiednim pasie ruchu oraz system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania.
W ciągu najbliższych 4 lat Kia zamierza zostać liderem w dziedzinie produkcji tzw. samochodów niskoemisyjnych. W tym czasie oferta aut o niskim zużyciu paliwa i o niskiej emisji szkodliwych substancji zwiększy się z 4 do aż 11 modeli. Pierwsze egzemplarze Kia Niro trafią do sprzedaży w Europie już na przełomie sierpnia i września. Podobnie jak w wypadku pozostałych modeli Kia sprzedawanych w Europie, także Niro będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 000 km). Kto teraz dołączy do konkurencji? Może również koreański Hyundai, a może japoński Nissan lub ktoś z Europejczyków czyżby Skoda?
NOWA KIA NIRO – DANE TECHNICZNE
Nadwozie i napęd
Pięciodrzwiowy, pięcioosobowy hybrydowy crossover; nadwozie wykonane ze stali i z aluminium. Hybrydowy zespół napędowy składający się z benzynowej czterocylindrowej jednostki napędowej współpracującej z silnikiem elektrycznym; napęd na przednie koła, sześciobiegowa przekładnia z dwoma sprzęgłami.
Silniki
1,6 l / 105 KM GDI
Typ/rodzaj DOHC, czterocylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa 1,6 l
Maksymalna moc 105 KM (77 kW)
Maksymalny moment obrotowy 147 Nm
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Zasilanie Bezpośredni wtrysk paliwa
Norma emisji spalin Euro 6
Akumulator I silnik elektryczny
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy
Napięcie 240 V
Pojemność 1,56 kWh
Maksymalna moc (silnik) 44 KM (32 kW)
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm
Hybrydowy zespół napędowy
Maksymalna moc 141 KM (104 kW)
Skrzynia biegów
Sześciostopniowa przekładnia z dwoma sprzęgłami (DCT)
Zawieszenie kół
Przednie Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator
przechyłów
Tylne Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator
przechyłów
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4355
Szerokość całkowita 1800*
Wysokość całkowita 1535
Rozstaw osi 2700
Zwis przedni 870
Zwis tylny 785
*bez lusterek bocznych
Materiał Press
Opracował Marcin Płachta
26.04.2016