- Odsłony: 1987
Insignia Grand Sport — następca udanej Insignii pierwszej generacji, Samochodu Roku 2009, sprzedanego dotychczas w liczbie ponad 900 000 egzemplarzy — opiera się na zupełnie nowej architekturze pojazdu. Rozstaw osi wydłużono o 92 mm, co przekłada się na znacznie przestronniejsze wnętrze. Odczują to zwłaszcza pasażerowie podróżujący z tyłu.
Projektanci nadali nowej Insignii Grand Sport znakomite, sportowe proporcje, dzięki którym samochód doskonale sprawdza się w roli flagowego modelu: optycznie wydaje się jeszcze dłuższy i szerszy niż jest w rzeczywistości, ma smukłą i dynamiczną sylwetkę coupé, a przy tym nie brakuje mu dostojności charakterystycznej dla pojazdów klasy wyższej.
Insignia Grand Sport jest wyposażona w szereg technologii najwyższej klasy, dzięki którym prowadzenie pojazdu jest znacznie bezpieczniejsze oraz jeszcze bardziej relaksujące i komfortowe. Wykorzystując doświadczenia z wysoko ocenianym matrycowym systemem oświetlenia adaptacyjnego LED zastosowanym w Astrze, inżynierowie firmy Opel opracowali drugą generację systemu LED IntelliLux® przeznaczoną do Insignii. Reflektory w tym samochodzie reagują jeszcze szybciej, działają z jeszcze większą precyzją i świecą z jeszcze większą mocą, a wiązka świateł drogowych ma zasięg do 400 metrów. Asystent pasa ruchu z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, nowy wyświetlacz Head-up oraz kamery obserwujące otoczenie pojazdu, zapewniające widok 360°, wraz z funkcjami podnoszącymi komfort, takimi jak unikatowe fotele premium z atestem AGR, maty grzejne w przednich i tylnych fotelach czy podgrzewana szyba czołowa, dodatkowo zwiększają wygodę użytkowania nowej Insignii. Na pokładzie nie mogło oczywiście zabraknąć systemu multimedialnego i opcji łączności dostępnych za pośrednictwem systemu IntelliLink najnowszej generacji oraz osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar.
Dynamicznej sylwetce nowej Insignii Grand Sport towarzyszy niższa masa. Mimo że długość pojazdu (4897 mm) zwiększyła się minimalnie w porównaniu z poprzednikiem, samo nadwozie jest lżejsze o około 60 kilogramów. W sumie nowa generacja waży aż o 175 kilogramów mniej niż poprzednia. Rozstaw osi w zupełnie nowej architekturze podwozia został wydłużony o 92 milimetry, przednie i tylne zwisy rozsądnie skrócono, a rozstawy kół poszerzono o 11 milimetrów. W ten sposób Insignia Grand Sport zyskała proporcje zbliżone do samochodu wyższej klasy z tylnym napędem. Z rozmachem narysowana linia dachu znajduje się o 29 milimetrów niżej, podkreślając dynamikę atletycznej i eleganckiej sylwetki typowej dla coupé.
Nowa Insignia Grand Sport jest tak smukła, na jaką wygląda: wzorcowy współczynnik oporu aerodynamicznego 0,26 należy do jednego z najniższych w tej klasie pojazdów.
Z tyłu przejrzyste i proste linie w połączeniu z charakterystycznymi światłami LED z motywem podwójnego skrzydła również sprawiają, że samochód wygląda na szerszy niż jest w rzeczywistości. Nowo zaprojektowane centralne światło stop w technologii LED jest zintegrowane z krawędzią dachu. Nadaje ono tyłowi pojazdu bardziej nowoczesny charakter, typowy dla samochodów marek premium.
Wiele uwagi poświęcono elementom sterowania i interfejsowi systemu multimedialnego. Bezramkowy ekran dotykowy zaawansowanego systemu IntelliLink wyróżnia się szczególną estetyką. Wieloma funkcjami steruje się właśnie przez ekran dotykowy, co ułatwia współpracę człowieka z pojazdem, a sterownie jest podzielone na trzy strefy do szybkiej i intuicyjnej regulacji niektórych ustawień: górne do sterowania najważniejszymi funkcjami systemu multimedialnego, środkowe do sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem, a dolne do obsługi systemów wspomagających kierowcę.
Insignia Grand Sport jest tak dynamiczna, na jaką wygląda. Samochód, którego oficjalną premierę rynkową zaplanowano na przyszły rok, będzie dostępny z szeroką gamą turbodoładowanych silników i skrzyń biegów najnowszej generacji. Nowością w ofercie jest wysoce wydajna ośmiobiegowa przekładnia automatyczna o zoptymalizowanym tarciu wewnętrznym. To, co ją wyróżnia, to najwyższy w tej klasie komfort zmiany przełożeń. Początkowo będzie ona dostępna tylko w połączeniu z napędem na wszystkie koła. Nowy inteligentny system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego należy do najnowocześniejszych w tej klasie pojazdów. Zestawiono go z zupełnie nowym, pięciowahaczowym, zaawansowanym konstrukcyjnie tylnym zawieszeniem. Dwa sterowane elektronicznie sprzęgła wielotarczowe w systemie napędu zastępują tradycyjny mechanizm różnicowy w tylnej osi, zapewniając znacznie większą precyzję przekazywania mocy na każde z tylnych kół, niezależnie od rodzaju podłoża, w tym na nawierzchni szutrowej, mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej. W trakcie pokonywania zakrętu dodatkowy moment obrotowy trafia do tylnego zewnętrznego koła, aby subtelnie ograniczyć podsterowność i poprawić precyzję prowadzenia. System reaguje w ułamku sekundy na naciśnięcie pedału przyspieszenia, gwarantując zachowanie lepszej stabilności i ułatwiając zapanowanie nad kierunkiem jazdy w każdej sytuacji.
Materiał Press