- Odsłony: 7969
Lexus zaprezentował na chińskich targach Guangzhou International Automobile Exhibition model UX 300e – swój pierwszy seryjny samochód elektryczny (BEV). Crossover o mocy 150 kW i baterii 54,3 kWh zapewni do 400 km zasięgu. Wystawa w Guangzhou w Chinach trwa od 22 listopada do 1 grudnia.
Od wprowadzenia w 2005 roku modelu RX 400h Lexus jest pionierem technologii zelektryfikowanych napędów na rynku samochodów luksusowych. Marka jako pierwsza rozpoczęła sprzedaż samochodów, które łączyły doskonałe osiągi i niską emisję spalin. Podczas Tokio Motor Show 2019 Lexus ogłosił swoją nową globalną strategię elektryfikacji, którą nazwał Lexus Electrified. Jej celem jest ogromny skok naprzód w osiągach aut, jakości prowadzenia, a także radości z jazdy, którą odczuwa kierowca za sprawą napędu elektrycznego.
Elektryczny UX 300e, pierwszy produkcyjny model spod znaku Lexus Electrified, został opracowany w taki sposób, by zapewniać świetne doznania podczas jazdy. Inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczny wygląd i wysoką funkcjonalność Lexusa UX, skupiając się na tym, by wykorzystać szanse, jakie daje szczególny charakter napędu elektrycznego. Silnik o mocy 150 kW oferuje błyskawiczne, naturalne przyspieszenie, a baterie o wysokiej pojemności, zamontowane pod kabiną pasażerską, zapewniają nisko położony środek ciężkości oraz do 400 km zasięgu. Najnowsze technologie łączności sprawiają, że UX 300e wykorzystuje do maksimum zalety napędu elektrycznego, nie rezygnując z osiągów w prowadzeniu, a także z użyteczności pojazdu.
Lexus od początku swojego istnienia jest skoncentrowany na zapewnieniu jak najlepszych wrażeń z jazdy. Nie inaczej jest w przypadku napędu elektrycznego na baterie. Opierając się na modelu UX, inżynierowie Lexusa mogli w pełni wykorzystać zalety napędu elektrycznego, by auto prowadziło się jeszcze lepiej. Jednocześnie, zgodnie z DNA Lexusa, UX 300e ma jedną z najcichszych kabin w swojej klasie, do czego przyczyniło się wieloletnie doświadczenie inżynierów marki w wygłuszaniu wnętrza.
UX 300e zapewnia doskonałe właściwości jezdne dzięki niskiemu środkowi ciężkości. To efekt zastosowania elektrycznego silnika oraz umieszczenia baterii pod kabiną pasażerską, co dodatkowo wpływa na rozkład masy i moment bezwładności.
Samochody elektryczne z natury są ciche, ale UX 300e otrzymał dodatkowe wygłuszenia izolujące kabinę od odgłosów z zewnątrz takich jak wiatr czy szum opon, które byłyby słyszalne po rezygnacji z tradycyjnego silnika i skrzyni biegów.
Inżynierowie skupili się także na dźwiękach w trakcie jazdy, by nadać prowadzeniu jak najbardziej naturalny charakter. Active Sound Control (ACS) przekazuje odgłosy otoczenia, żeby kierowca wiedział, jakie warunki panują na drodze, a pasażerowie czuli się w kabinie naturalnie.
W pracach nad modelem UX 300e Lexus korzystał z wiedzy, którą pozyskał podczas rozwijania napędów hybrydowych, stosując ten sam poziom kontroli jakości i procesów produkcji napędu elektrycznego, co w przypadku innych modeli. Zespół inżynierów Lexusa zadbał o niespotykaną niezawodność baterii, a także o najnowsze systemy łączności, żeby zapewnić codzienną użyteczność i kompatybilność ze smartfonami.
Wydajność silnika, przetwornika mocy, przełożeń oraz baterii o wysokiej pojemności została wykorzystana do maksimum, w oparciu o wiedzę pozyskaną w produkcji hybryd.
Baterie są wyposażone w system zarządzania temperaturą, który pracuje zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach na zewnątrz. Ich niezawodność została zwiększona także dzięki systemom regulującym poziom naładowania, które zapobiegają przeładowaniu oraz rozładowaniu baterii.
UX 300e jest wyposażony w nowe rozwiązania z dziedziny łączności. Specjalna aplikacja na smartfony LexusLink pozwala sprawdzić stan baterii czy zasięg auta, poinformuje właściciela, kiedy samochód zostanie naładowany, a nawet pozwoli zaplanować kolejne ładowanie w zależności od tego, kiedy samochód będzie ponownie używany oraz od cen prądu. Aplikacja umożliwia też zdalną kontrolę klimatyzacji.
info press media lexus
opracował Krzysztof Krzyna