- Odsłony: 2451
Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Porsche zaprezentowało model 911 R. Wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 368 kW (500 KM) oraz 6-stopniowa, sportowa, manualna skrzynia biegów wpisują 911 R w tradycję jego historycznego wzorca – homologowanego do jazdy po publicznych drogach, wyścigowego modelu o tej samej nazwie z 1967 roku.
Wyobraźmy sobie, że jest rok 1967. W ofercie Porsche znajduje się już model 911 S – „mocny” samochód sportowy z silnikiem generującym 180 KM mocy i pozwalający na bardzo dynamiczną, jak na tamtejsze czasy, jazdę. Pojawia się jednak zapotrzebowanie na pojazd, który mógłby powalczyć w wyścigach, nie tracąc przy tym możliwości poruszania się po drogach cywilnych. Kierownictwo Porsche dostrzega w tych okolicznościach szansę i przygotowuje pojazd, który pozostawia w tyle konkurencję. To model 911 R, który oferuje dodatkowe 30 KM przy redukcji masy pojazdu. Samochód okazuje się strzałem w dziesiątkę, który pozwala nie tylko na starty w rajdach, wyścigu Targa Florio ale także bierze udziału w biciu rekordów świata.
W roku 2016 sięgnięto po to sprawdzone rozwiązanie przygotowując kolejną odsłonę modelu 911 R. Projekt nowego 911 R, tak jak i jego legendarnego przodka, opiera się na systematycznej redukcji masy, maksymalnych osiągach i niefiltrowanych wrażeniach z jazdy. Specjalna, limitowana do 991 egzemplarzy edycja waży 1370 kg jest obecnie najlżejszą wersją modelu 911. Wysokoobrotowy, wolnossący, 6-cylindrowy silnik i manualna, sportowa skrzynia biegów po raz kolejny potwierdzają zaangażowanie Porsche w segment szczególnie emocjonujących aut o wysokich osiągach. Nowe 911 R, opracowane przez wyścigowy ośrodek we Flacht, dołącza do modeli 911 GT3 oraz 911 GT3 RS, poszerzając spektrum samochodów z wyczynowymi jednostkami wolnossącymi.
Przy tylnej osi 911 R pracuje 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów, znany z 911 GT3 RS. Jednostka generuje moc 500 KM przy 8250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 6250 obr./min. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Z uwagi na swój purystyczny charakter występuje wyłącznie z 6-stopniową, sportową przekładnią manualną. Sportowe doznania z jazdy podkreślają krótkie ścieżki prowadzenia drążka biegów. Maksymalna prędkość 911 R wynosi 323 km/h, a jego średnie zużycie paliwa (cykl NEDC) – 13,3 l/100 km.
O skuteczne wytracanie prędkości dbają standardowe hamulce ceramiczno-kompozytowe Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Z przodu zaopatrzono je w imponujące tarcze o średnicy 410 mm, a z tyłu – 390 mm. Za kontakt z nawierzchnią odpowiadają opony klasy UHP (Ultra High Performance), zamontowane na 20-calowych, kutych obręczach z lekkich stopów z centralną śrubą mocującą w kolorze matowego aluminium.
Z zewnątrz 911 R wygląda stosunkowo skromnie – na pierwszy rzut oka jego nadwozie przypomina modele Carrera. Jedynie przedni i tylny pas z 911 GT3 zdradzają miejsce urodzenia 911 R, czyli wyścigowy oddział Porsche we Flacht. Z technicznego punktu widzenia nowy model ma wiele do pokazania: technologia układu napędowego pochodzi z 911 GT3 RS, a wszystkie lekkie elementy nadwozia i kompletne podwozie – z 911 GT3. Z uwagi na homologację drogową nie wyposażono go jednak w zamocowane na stałe tylne skrzydło, ale w ruchomy spojler znany z modeli Carrera. Niezbędną siłę docisku zapewnia tylny dyfuzor pochodzący z rodziny „R” modelu 911. Samochód otrzymał również lekki, sportowy układ wydechowy z elementami z tytanu i przeprojektowany spojler przedniego zderzaka. Po bokach pojawiły się napisy „Porsche”, a przez nadwozie biegną czerwone lub zielone pasy, podkreślające związek z legendarnym pierwowzorem.
Na koniec oczywiście cena. Jeżeli ktoś z Was chciałby nabyć legendę, to muszę Was zmartwić.
Cena nowego Porsche 911 R w Polsce startuje od 938 720 PLN (z VAT).
Materiał Porsche Media
Opracował Marcin Płachta
21.03.2016