- Odsłony: 1793
Podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku Mazda zaprezentowana nową wersję swojego rynkowego bestsellera – model MX-5 w odmianie RF.
Rozwinięcie skrótu z jęz. angielskiego “retractable fastback” oznacza wersję ze składanym, sztywnym dachem. Nie byłoby w tym wydarzeniu nic nadzwyczajnego (Mazda MX-5 występowała bowiem już wcześniej w takiej wersji nadwoziowej), gdyby nie fakt zaprojektowania dachu w taki sposób, że odnosimy wrażenie, iż mamy do czynienia z rozwiązaniem typu targa.
Na wstępie trzeba przyznać - samochód prezentuje się naprawdę znakomicie. Tylna część dachu składa się z bocznych paneli, które łagodnie opadają ku tyłowi i harmonijnie stapiają się z boczną linią nadwozia, tworząc idealnie opływowy kształt kabiny. Płynna linia dachu wzdłuż słupków przednich, bocznych paneli dachowych oraz tylnej części dachu, które pokryto takim samym lakierem jak resztę nadwozia, tworzy harmonijną całość z prostą stylistycznie linią boczną, rozciągającą się od obniżenia maski silnika po sam tył. W ten sposób powstaje przepiękna, elegancka sylwetka typu fastback, która dodatkowo podkreśla dynamiczną stylizację tylnej części nadwozia.
Po złożeniu dachu, jego panele – normalnie znajdujące się nad głowami podróżnych – oraz tylne okno chowają się we wnęce, natomiast tylna część dachu nadal pozostaje widoczna. Odróżnia to wersję RF od wszystkich innych modeli ze sztywnym.
Masywna tylna osłona przeciwwiatrowa wykonana z akrylu skutecznie zapobiega zawirowaniom powietrza we wnętrzu kabiny a nowy system sterowania umożliwia otwieranie i zamykanie dachu podczas jazdy z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h.
Samochód posiada takie same kompaktowe wymiary jak wersja z miękkim dachem, zachowując identyczną długość i szerokość całkowitą oraz rozstaw osi. Zmianie uległa jedynie wysokość całkowita – wersja RF jest wyższa o 5 mm.
Zastosowanie sztywnego, składanego dachu nie ogranicza funkcjonalności MX-5 RF w stosunku do wersji wyposażonej w miękki dach. Pojemność bagażnika pozostaje na niezmienionym poziomie
i wg. DIN oferuje 130 litrów. Nie jest to oczywiście wiele, natomiast na uwagę zasługuje fakt, że mimo skomplikowanego mechanizmu rozkładania dachu, jego objętość nie uległa zmniejszeniu.
Gama dostępnych silników w Europie obejmuje jednostki benzynowe z rodziny SKYACTIV-G
o pojemności skokowej 2,0 oraz 1,5 litra, które mogą współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną SKYACTIV-MT lub – w modelu RF – z sześciostopniową skrzynią automatyczną.
Systemy ochrony podróżnych zaadoptowano zgodnie z wytycznymi filozofii bezpieczeństwa Mazda Proactive Safety, która kwestie związane ze zdrowiem i życiem ludzkim traktuje jako absolutny priorytet. Zaawansowany, kompleksowy system bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE obejmuje między innymi zaawansowany system monitorowania martwego pola w lusterku (ABSM) oraz układ sterowania światłami drogowymi (HBC), który automatycznie przełącza światła mijania na drogowe i odwrotnie. System łączności MZD CONNECT jest mniej absorbujący w czasie jazdy i umożliwia jeszcze prostsze podłączenie telefonu oraz dostęp do usług internetowych.
Na zakończenie należy wspomnieć o lakierze Machine Grey, którym pokryta była premierowa MX-5 RF. Kolor ten oferuje głębię i odcień, które sprawiają, że nadwozie wygląda niczym wyfrezowane z pojedynczej sztaby metalu. Mazda udoskonaliła swoją technologię lakierowania Takuminuri, stworzoną najpierw dla lakieru Soul Red. Lakier Machine Grey jest również trójwarstwowy, złożony z warstwy metalicznych opiłków, barwnej oraz bezbarwnej powłoki zewnętrznej. Naszym zdaniem efekt jest imponujący. Przekonacie się o tym oglądając naszą galerię MX-5 RF.
Materiał Mazda Press
Opracował Marcin Płachta
25.03.2016