wtorek, kwiecień 23, 2024

Niezależny Polski Portal Motoryzacyjno-Turystyczny

Prezentacja Audi Tradition na tegorocznej wystawie Techno Classica w Essen, koncentrowała się na rzadkich, historycznych modelach pojazdów.

Głównymi atrakcjami stoiska marki z Ingolstadt były modele Audi quattro Spyder oraz Audi Avus quattro. Oba te prototypy zaprezentowane były po raz pierwszy w roku 1991. Na stoisku znalazły się również inne pojedyncze oraz rzadko prezentowane pojazdy, np. prototyp rajdowego Audi grupy S z centralnie montowanym silnikiem oraz jedyny istniejący motocykl marki Audi.

Koncepcyjne Audi quattro Spyder z silnikiem montowanym centralnie było sensacją targów IAA we Frankfurcie w roku 1991. Dzięki aluminiowej karoserii, pojazd waży zaledwie 1100 kilogramów. Spekulacje dotyczące uruchomienia krótkiej serii produkcyjnej tego samochodu przyniosły dilerom Audi tysiące zamówień. Ogłoszona wówczas cena auta: 100 000 marek niemieckich, była jednak niemożliwa do osiągnięcia. Audi quattro Spyder pozostało prototypem. Zaledwie miesiąc później, podczas wystawy samochodowej w Tokio, koncern z Ingolstadt zaprezentował światu jeszcze bardziej radykalny projekt supersportowego samochodu: Audi Avus quattro. Jego wypolerowana, aluminiowa karoseria była kolejnym przykładem wdrażania założeń koncepcji lekkiej konstrukcji Audi. Dla napędzania Avusa, inżynierowie Audi przewidzieli montowany centralnie, dwunastocylindrowy silnik w ułożeniu W, o mocy 509 KM.

 

 

Rajdowe Audi grupy S znane jest tylko nielicznym. Jedyny egzemplarz, który pokazano w Essen, miał wyjechać na trasę w roku 1987, nigdy jednak nie został wykorzystany. Z powodów bezpieczeństwa, Audi zdecydowało się wycofać z Rajdowych Mistrzostw Świata podczas trwającego już sezonu 1986. Poważny wypadek, który miał miejsce podczas rajdu Portugalii w roku 1986 – na szczęście bez udziału Audi – wpłynął na decyzję międzynarodowej federacji FIA o wykreśleniu rajdów grupy B i planowanej grupy S z kalendarza imprez na sezon 1987. Unikatowy model Audi charakteryzuje się innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi: rurową, stalową ramą, karoserią z tworzywa sztucznego i czterozaworowym, turbodoładowanym silnikiem montowanym centralnie.

Najstarszym na stoisku eksponatem był Slaby-Beringer z roku 1924. Filigranowy pojazd wyposażony jest w jednocylindrowy, dwusuwowy silnik DKW. Napęd DKW posiada też trójkołowiec Framo TV 300, rok produkcji 1929. Ten dostawczy pojazd z otwartą skrzynią ładunkową ma moc 7 KM. Prawdziwy jednak rarytas na stoisku Audi to DKW F 9, rok produkcji 1941. Trzycylindrowy, dwusuwowy silnik o mocy 28 KM, obiecywał niespotykane wówczas osiągi. Karoseria urzekała aerodynamicznymi kształtami. Na drodze do uruchomienia produkcji seryjnej stanęła jednak wojna. Zbudowano zaledwie dziesięć sztuk.

 

 

 
Kolekcję rzadkich samochodów na Techno Classica uzupełniały dwa motocykle. Począwszy od roku 1928, wyścigowe motocykle DKW ORe 250 dominowały w swojej klasie pojemności i praktycznie nie znikały z list zwycięzców poszczególnych wyścigów. Egzemplarz pokazywany w Essen pochodzi z roku 1930.

Audi na dwóch kołach? A jednak. W roku 1976, w dziale projektów wstępnych Audi, powstał ściśle tajny prototyp czterocylindrowego motocykla z chłodzonym wodą silnikiem pochodzącym z Audi 50. Dział stylistyki zadbał o jego nowoczesny jak na owe czasy wygląd. Niestety, w wyniku konsultacji w zakresie strategii sprzedażowej, motocykl Audi „Z02” nigdy nie wszedł do produkcji.

Dział historyczny Audi AG prezentował swoje „rarytasy” na stoisku o powierzchni około 700 metrów kwadratowych. Miłośnicy i kolekcjonerzy samochodowych miniatur,  mogli tradycyjnie już nabyć kolejny modelik przygotowany przez Audi Tradition. Tym razem było to rajdowe Audi Sport quattro w kolorze pomarańczowym, w skali 1:43, w limitowanej edycji 333 sztuk. Inne historyczne modele czterech pierścieni pokazali także Członkowie klubu ACI (Audi Club International).

Materiał Press

Opracował Krzysztof Krzyna

15.04.2016

 

 

 

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

-->