wtorek, kwiecień 16, 2024

Niezależny Polski Portal Motoryzacyjno-Turystyczny

 

W drugiej połowie 2015 roku do salonów SEAT-a trafiłą odnowiona Ibiza z pakietem innowacyjnych rozwiązań. Nowy design, nowe silniki oraz nowa technologia – dzięki nim ten samochód wniesie nieznane dotąd możliwości do swojej klasy.

Fani dynamicznych i zwinnych samochodów tej marki mają powody do świętowania – SEAT wprowadził na rynek nową odsłonę Ibizy. Ten znany na całym świecie model wzbogacony został o nowe silniki oraz bardziej zaawansowaną technologię. To jednak nie pierwszy raz, kiedy SEAT Ibiza wprowadza nowe standardy do swojej klasy. Ten samochód z każdą generacją zyskiwał nowy charakter i nowoczesności – warto przyjrzeć się jego historii.

 

 

Pierwsza generacja (1984-1993)

W 1984 roku Ibiza zadebiutowała na targach w Paryżu. Przy jej konstruowaniu pracował m.in. Giorgio Giugiaro oraz takie firmy, jak Karmann czy Porsche. Było to pierwsze auto w całości samodzielnie wyprodukowane przez markę SEAT. Od tamtego momentu popularność i wyniki sprzedażowe Ibizy nieustannie rosły, by łącznie, we wszystkich generacjach, trafić do 5 mln zadowolonych kierowców.

 

 

Druga generacja (1993-2002)

Druga Ibiza debiutowała na targach motoryzacyjnych w Barcelonie w 1993 roku. Przy jej tworzeniu swój udział miała Grupa VW – auto oferowało gamę sześciu silników (w tym turbodoładowany diesel) oraz dwa warianty nadwozia (3- i 5-drzwiowy). Ta generacja znalazła swoje odzwierciedlenie m.in. w świecie sportu - najwięcej emocji dostarczała CUPRA R z silnikiem 1.8 (180 KM), opracowana z zespołem SEAT Sport.

 

 

Trzecia generacja (2002-2008)

Trzecia generacja Ibizy rozpoczęła swoje pasmo sukcesów w 2002 roku. Za jej projekt odpowiadał słynny Walter de Silva. SEAT Ibiza z 2002 roku był pierwszą konstrukcją marki z tzw. „zwinnym podwoziem” (Agile Chassis) – ta koncepcja powstała w Centrum Technicznym w Martorell i dzięki drobnym modyfikacjom dawała efektywniejsze reakcje kierownicy oraz zapewniała większą przyczepność na drodze.

W 2004 roku, na 20. rocznicę modelu, wprowadzono wersję FR (Formula Racing) ze 130-konnym TDI i 150-konnym silnikiem 1.8, a także najmocniejszą odmianę CUPRA - 1.9 TDI/160 KM lub 1.8/180 KM. Moc silników doskonale uzupełniała dynamiczny design i charakter auta.

 

 

Czwarta generacja (2008-2015)

Przygoda czwartej generacji Ibizy zaczęła się w połowie 2008 roku. Jej dynamiczność, styl oraz funkcjonalność nie miały sobie równych - dla większej wszechstronności auto do dzisiaj jest oferowane w wersji 3- i 5-drzwiowej, a także kombi ST, w której pojemność bagażnika wynosi 430 litrów.

Z zakresu nowoczesnych rozwiązań Ibiza posiada m.in. opcjonalną 7-biegową przekładnię DSG (po raz pierwszy w tej klasie) oraz wydajne silniki. Tu obok sportowych wersji, jak CUPRA (1.4 BT DSG/180 KM) i FR, rynek podbijają także ekonomiczne i niezawodne diesle – średnie zużycie paliwa wersji 1.2 TDI/75 KM to 3,4 l/100 km.

 

 

Nowy SEAT Ibiza (2015)

Nowy SEAT Ibiza prezentuje zupełnie nieznany dotąd poziom technologii w klasie pojazdów miejskich. Dzięki takim funkcjom jak MirrorLink, kierowca będzie mógł liczyć na doskonałą integrację smartfona z samochodem, a dzięki podwójnym reflektorom ze światłami do jazdy dziennej LED, będzie mógł podróżować bezpiecznie w każdych warunkach.

Nie wiem czy to tylko moje wrażenie ale wydaje mi się, że z upływem lat Ibiza coraz bardziej traci swój hiszpański temperament. To prawda, że staje się coraz bardziej dojrzała i nowoczesna ale chciałbym dostrzec w niej tzw. pazur.

Materiał Press

Przygotował Krzysztof Krzyna

02.05.2016

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

-->