Historia Audi Quattro. Od wojska, przez rajdy, do samochodów osobowych
Napęd Quattro, symbol innowacyjności i sportowego ducha Audi, obchodzi w tym roku swoje 44. urodziny. Wprowadzony w 1980 roku, zrewolucjonizował świat rajdów i wyznaczył standardy w autach drogowych.
Historia napędu Audi Quattro
Historia quattro rozpoczęła się od samochodu terenowego Volkswagen Iltis, którego skuteczność w trudnych warunkach zainspirowała inżynierów Audi. W 1980 roku na Salonie Samochodowym w Genewie zadebiutowało Audi quattro – dwudrzwiowe coupé z turbodoładowanym silnikiem i rewolucyjnym napędem na cztery koła.
Hannu Mikkola, Michèle Mouton i Stig Blomqvist zapisali się w historii zdobywając mistrzostwo konstruktorów w 1982 i 1984 roku, a Mikkola i Blomqvist sięgnęli po tytuł mistrza kierowców w 1983 i 1984 roku. Dominacja Quattro na trasach rajdowych przyspieszyła rozwój technologii napędu na cztery koła w samochodach osobowych.
Napęd ten był udoskonalany i stosowany w kolejnych modelach marki, od hatchbacków, przez sedany i kombi, aż po SUV-y i sportowe modele RS. W 1987 roku wprowadzono mechanizm różnicowy Torsen, który dynamicznie rozdzielał moment obrotowy między osiami.
Audi Quattro dziś
W XXI wieku pojawiły się nowe wersje systemu, takie jak Quattro Ultra z dynamicznym przełączaniem między napędem na jedną oś a cztery koła, oraz quattro z centralnym dyferencjałem dla sportowych modeli RS i S.
W modelach e-Tron napęd na cztery koła realizowany jest przez dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś. To zapewnia jeszcze lepszą kontrolę i natychmiastową reakcję na zmienne warunki drogowe.
Napęd quattro to dla marki Audi stał się symbolem sportowego ducha i innowacyjności. Od ponad czterech dekad wyznacza standardy w branży motoryzacyjnej i nadal pozostaje kluczowym elementem DNA marki.