„Papamobile” jest elektryczny. Nowy Mercedes klasy G trafia w ręce papieża Franciszka
Nowy „papamobile” niedługo trafi do Watykanu. Wedle tradycji, znów będzie to Mercedes klasy G. Pierwszy raz jednak zdecydowano się na model w pełni elektryczny.

Nowy „papamobile”: elektryczny Mercedes klasy G
Do Watykanu zmierza nowy „papamobile”, czyli samochód dla papieża. Wedle tradycji (papamobile z fabryki niemieckiego producenta z gwiazdą wyjeżdża już od 45 lat) będzie to Mercedes klasy G. Pierwszy raz zdecydowano się jednak na wariant elektryczny, co nawet ma sens: Franciszek będzie przemieszczał się zupełnie zeroemisyjnie lokalnie na czas Jubileuszu w 2025 roku, czyli wydarzenia, które zdarza się raz na 25 lat i gromadzi miliony pielgrzymów do Rzymu.
Samochód został opracowany w ramach ścisłej współpracy z Watykanem, specjalnie na użytek papieża. Układ elektryczny dostosowano do niskich prędkości, wymaganych podczas wystąpień publicznych. To z kolei przyczynia się do realizacji encykliki „Laudato Si”, czyli idei zrównoważonego rozwoju.


Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji. Mercedes-Benz oznacza nie tylko wyjątkowość i indywidualność, ale także konsekwentne tworzenie warunków dla neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla floty nowych samochodów w 2039 roku. – Ola Källenius Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG
Ręcznie robiony Mercedes klasy G z technologią EQ
Bazą nowego pojazdu dla papieża Franciszka jest Mercedes G580 z technologią EQ. Auto zostało dostosowane w taki sposób, by w pełni wykorzystywać zalety czterech indywidualnych silników na każdym z kół. Kanapę zastąpiono centralnie umieszczonym siedzeniem o regulowanej wysokości. To pozwala na swobodne odchylanie się i obracanie oraz bezpośrednie zwracanie do publiczności. Zintegrowano także dwa pojedyncze siedzenia dla dodatkowych pasażerów.


Dach usunięto przy słupku B, a sam słupek przeniesiono w ścianę boczną. Przewidziano także opcję na złe warunki pogodowe, zapewniając ochronny hardtop. Lewe tylne drzwi usunięto, a w prawych przesunięto zawias na przeciwną stronę.
Mercedes-Benz G580 EQ
Elektryczny Mercedes klasy G (G580) charakteryzuje się zużyciem energii na poziomie 30,4-27,7 kWh/100 km. Auto jest bardzo ciekawą propozycją na rynku samochodów elektrycznych: może wykonywać tak zwany „G-Turn”, czyli obrót wokół własnej osi (dzięki czterem silnikom elektrycznym), rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekund. To wszystko dzięki łącznej mocy 587 KM oraz potężnym momencie obrotowym – 1164 Nm. W samochodzie zainstalowano gigantyczny akumulator o pojemności 116 kWh, który pozwoli na przejechanie około 400-450 km na jednym naładowaniu.