Renault Twingo: test
Jak się sprawuje Renault Twingo z 90-konnym silnikiem? Sprawdziliśmy w warunkach miejskich i nie tylko. Drugiego takiego auta nie znajdziecie.
03/2015
Renault Twingo: charakterystyka modelu
Krótka, pełna okrągłych kształtów maska, wysokie nadwozie i ostro opadający tył, to znaki charakterystyczne dla tego segmentu i Twingo posiada je wszystkie.
Nieznaczne przetłoczenia karoserii nie nadają mu cech agresywności, jedynie służą do podkreślenia indywidualizmu projektu. Podobnie jak charakterystyczna klapa bagażnika wykonana w całości ze szkła. Ten element akurat mocno wyróżnia Twingo.
Tym razem testowany model to energy TCe 90 wersja Intens. Jest to najbogatsza dostępna wersja z silnikiem 90-konnym: dostępna w cenie 45900 zł.
Wnętrze modelu
Samo wnętrze wygląda znacznie lepiej niż w wersji podstawowej. Ma lepsze wykończenie i użyte materiały są wyższej jakości. Estetykę poprawiają powleczone perłowym lakierem elementy, wykończenie skórą kierownicy i siedzeń oraz metalowe nakładki na pedały.
Kabina z przodu po odsunięciu daleko foteli daje nawet przyzwoitą przestronność. Wystarczy miejsca na nogi, a głowa nie dotyka podsufitki. Również kierowca z pasażerem nie przeszkadzają sobie łokciami. Niestety na tyle pozostaje wtedy bardzo mało miejsca. Zdecydowanie na trasę nadaje się najlepiej dla dwóch osób. Zaskoczeniem była wygoda przednich foteli: nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów nie odczuwa się zmęczenia.
W podróż nie da się zabrać zbyt wielu bagaży, a to z powodu komory silnikowej umieszczonej z tyłu, przez co podłoga bagażnika znajduje się wysoko i ma zaledwie 219 litrów. Z przodu pod maską nie znajdziemy dodatkowej przestrzeni bagażowej wzorem z Fiata126P. Całe miejsce pod maską przeznaczono na akumulator, chłodnicę i zbiornik płynu do spryskiwaczy. Poza tym dostęp do tej części samochodu jest znacznie utrudniony przez dość skomplikowany system otwierania przedniej klapy. Równa się to kilkuminutowej pracy przy masce i atrapie przedniego grilla.
Jak jeździ Renault Twingo? Czy 90 KM wystarczy?
Jazda po mieście nie sprawia żadnych kłopotów. Samochód jest niezwykle zwinny i zwrotny, a to dzięki uwolnieniu przedniej osi od napędu. Silnik znajdujący się z tyłu — pod bagażnikiem — napędza skutecznie oś tylną. Układ kierowniczy działa bardzo dokładnie i lekko, dzięki czemu manewrowanie i parkowanie jest banalnie proste. Auto zwinnie przemyka po mieście, a jego gabaryty ułatwiają zmianę pasa nawet w czasie godzin szczytu. Nie jest trudno też wcisnąć się nim w niewielką szczelinę pozostawioną na parkingu przez kierowców krążowników.
Warto podkreślić, ile frajdy daje z jazdy ten mały samochodzik. Pokonywanie zakrętów pomimo krótkiej i wysokiej sylwetki nie wytrąca go z równowagi. Wadą z kolei jest mocna nadwrażliwość na boczne podmuchy wiatru.
Moc jest w zupełności wystarczająca: 90-konna jednostka to naprawdę aż nadmiar do jazdy po mieście, ale charakterystyka tego silnika powoduje dosyć wysokie spalanie. Można temu z łatwością zapobiec, włączając funkcję ECO. Auto inaczej wtedy przekłada siłę napędu na koła. Samochód nie wyrywa gwałtownie do przodu, a porusza się bardziej dostojnie, co przekłada się na zmniejszenie ilości spalanego paliwa.
Ile pali Renault Twingo?
Silnik łatwo wchodzi na obroty i auto przyspiesza bardzo energicznie. Trochę straszy zużycie paliwa, ponieważ przy dynamicznej jeździe w trasie Twingo spala nawet ponad 8 litrów na sto kilometrów.
Podczas zapobiegawczej jazdy wyniki spalania Renault Twingo były następujące:
- 5,7l/100 kilometrów podczas długiej trasy;
- 6,4l/100 kilometrów przy włączonym trybie ECO w mieście;
- 8,4l/100 kilometrów przy wyłączonym trybie ECO w mieście (godziny szczytu);
- 4,7l/100 kilometrów minimalne zużycie, które udało się uzyskać w cyklu mieszanym.
Podsumowanie testu
Twingo z zasady zostało stworzone do jazdy w mieście, jednak poruszanie się w trasie też nie jest mu straszne. Doskonale radzi sobie z przyspieszaniem i dba o komfort kierowcy i pasażera. Jak na małe auto miejskie okazało się przyjaznym towarzyszem nawet dalekiej podróży. Doskonale działające instrumenty i narzędzia multimedialne pomagają i uprzyjemniają jazdę. Duży, czytelny wyświetlacz z funkcją obsługi dotykowej działa bez zarzutu.