Ładowanie

Toyota bZ4X. Top 5 kluczowych faktów o elektrycznym modelu

Toyota bZ4X pierwszy model w pełni elektryczny japońskiego producenta. Jeździliśmy nim przez kilka dni i przedstawiamy pięć kluczowych faktów, które warto wiedzieć o tym SUV-ie.

Toyota bZ4X: elektryczny SUV w katalogu japońskiego producenta

bZ4X to pierwszy w pełni elektryczny model w katalogu Toyoty. Samochód widnieje w kategorii crossoverów segmentu D, a wprowadzony na rynek został w 2022 roku. Od tamtej pory producent nie zdecydował się jeszcze na istotne zmiany ani liftingi.

Przedstawiamy krótką i treściwą pigułkę wiedzy o bZ4X, po której będzie można poznać lepiej ten model.

1. Nazwa: Toyota bZ4X. Skąd się wzięła?

Nazwa bZ4X nie jest przypadkowa. Tym modelem Toyota planowała start rodziny „beyond Zero”, od którego to wzięły się dwie pierwsze litery w nazwie. To bezpośrednie nawiązanie do drogi ku zeroemisyjności. Liczba „4” z kolei oznacza wielkość modelu (tak samo jak w przypadku RAV4), a „X” ma oznaczać rodzaj nadwozia: w tym przypadku jest to crossover.

Toyota bZ4x

Choć w dniu premiery nazwa mogła wywoływać zdziwienie, tak po rozszyfrowaniu może wskazywać na nieco więcej sensu. W razie rozwoju linii modelowej „beyond Zero”, ilość modeli „bZ” się zwiększy, a wówczas dwa ostatnie znaki w nazwie będą w katalogu bardzo klarowne.

2. Platforma e-TNGA

Platforma e-TNGA została stworzona z myślą o elektryfikacji. Toyota bZ4X jest zbudowana na nowo opracowanej, dedykowanej platformie, powstałej we współpracy z Subaru. Ta architektura została zaprojektowana od podstaw z myślą o pojazdach elektrycznych, co pozwala na optymalne rozmieszczenie akumulatorów w podłodze pojazdu. Dzięki temu uzyskano niski środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na stabilność i właściwości jezdne, a także przestronne wnętrze i krótkie zwisy przednie oraz tylne.

3. Toyota bZ4X może mieć zaawansowany napęd na wszystkie koła

Toyota bZ4X oferuje klientom wybór między napędem na przednie koła (FWD) a napędem na wszystkie koła (AWD). Wersja FWD jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM), natomiast wariant AWD korzysta z dwóch silników elektrycznych (po jednym na oś), oferując łączną moc 160 kW (218 KM). Ponieważ platforma e-TNGA powstała we współpracy z marką Subaru, to można być pewnym daleko idącego doświadczenia japońskich producentów w systemach 4×4. Nie ma więc obaw o uzyskanie trakcji na różnych rodzajach nawierzchni.

Toyota bZ4x

Szczegółowe dane techniczne modelu z napędem 4×2:

  • Przyspieszenie: 0-100 km/h w 7.5 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Moc maksymalna: 204 KM
  • Moment obrotowy: 265 Nm

Szczegółowe dane techniczne modelu z napędem 4×4:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6.9 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Moc silnika: 215 KM
  • Moment obrotowy: 336 Nm

4. Pojemność akumulatora i zasięg deklarowany

Wszystkie wersje bZ4X wyposażone są w akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh brutto. Toyota deklaruje, że zasięg w cyklu WLTP dla wersji FWD wynosi do 516 km, natomiast dla wersji AWD – do 470 km. Wartości te są istotne dla codziennego użytkowania i planowania dłuższych podróży, choć rzeczywisty zasięg może różnić się w zależności od warunków jazdy.

Toyota bZ4x

Po jeździe próbnej Świata na kołach, zużycie w mieście wyniosło między 15 a 17 kWh/100 kilometrów, natomiast zużycie w trasie przy 130 km/h – nieco ponad 20 kWh/100 kilometrów (dla wersji z napędem AWD).

5. Wnętrze i system X-Mode

Wnętrze bZ4X charakteryzuje się nowoczesnym designem. Uwagę zwraca centralnie umieszczony ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz specyficzne ułożenie wskaźników, które mają być czytelne ponad kołem kierownicy. Biegi wybiera się za pomocą pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. System multimedialny jest czytelny i łatwy w obsłudze.

W wersjach z napędem AWD, bZ4X wyposażono w system X-Mode (znany z modeli Subaru), który optymalizuje trakcję w trudniejszych warunkach, takich jak śnieg, błoto czy luźny żwir, zwiększając pewność jazdy w terenie.

Ile kosztuje Toyota bZ4X?

Model bZ4X można zamówić w salonie Toyoty w kilku różnych konfiguracjach. Poza dwoma wersjami napędowymi, istnieją także trzy warianty wyposażenia: Comfort, Prestige oraz Executive.

Toyota bZ4x

Wersja Comfort startuje od 193 900 złotych brutto przed dopłatami „NaszEauto”. Nie ma możliwości zamówienia tego wariantu z napędem AWD.

Wersja Prestige startuje od 214 900 złotych brutto przed dopłatami „NaszEauto”. Za napęd AWD trzeba dopłacić 10 tysięcy złotych.

Wersja Executive startuje od 231 900 złotych brutto przed dopłatami „NaszEauto”. Za napęd AWD trzeba dopłacić 10 tysięcy złotych.

Zdjęcia autorskie Świat na kołach. Za użyczenie samochodu dziękujemy Toyota Grupa Cygan w Markach.