Ładowanie

Le Mans na wodór? Toyota GR prezentuje ciekawy prototyp samochodu wyścigowego

11 czerwca 2025 roku, na słynnym torze Circuit de la Sarthe w Le Mans, Toyota GAZOO Racing zaprezentowała swój najnowszy wyścigowy prototyp, GR LH2 Racing Concept, zasilany ciekłym wodorem. Samochód będzie dostępny dla fanów motoryzacji w strefie H2 Village podczas 93. edycji wyścigu Le Mans 24h.

toyota GR le mans

Toyota GR prezentuje nowy pojazd na Le Mans. Będzie zasilany wodorem

Rozwój zaawansowanych technologii dla samochodów drogowych, w tym tych związanych z neutralnością klimatyczną i upowszechnieniem wodoru w transporcie, jest dla Toyoty fundamentalnym obszarem prac, od lat prowadzonym poprzez rywalizację w rajdach i wyścigach na najwyższym poziomie.

Toyota od dawna pracuje nad wodorowymi silnikami spalinowymi, testując je w samochodach wyścigowych japońskiej serii Super Taikyu. W 2021 roku sprawdzono Corollę zasilaną wodorem w stanie gazowym, a od 2023 roku ten sam samochód wykorzystuje już ciekły wodór. Potencjał wodorowych silników testowano również w rajdach – prototypowy GR Yaris H2 Concept odbył przejazdy pokazowe podczas Rajdu Ypres, jednej z rund mistrzostw świata w 2022 roku. W 2023 roku wodorowa Corolla pokonała okrążenie pokazowe toru Circuit de la Sarthe w Le Mans, a marka zaprezentowała wówczas model GR H2 Racing Concept, demonstrujący potencjał technologii wodorowych w wyścigach Le Mans.

Nowy prototyp GR LH2 Racing Concept jest efektem dwuletnich prac inżynierów TOYOTA GAZOO Racing nad technologią wodorową. Samochód wyposażono w hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Auto mierzy 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Nowy prototyp bazuje na modelu GR010 HYBRID, który startuje obecnie w mistrzostwach świata w klasie Hypercar, i posłuży do dalszego rozwoju infrastruktury oraz technologii wodorowej.

Prezentacja GR LH2 Racing Concept jest częścią obchodów 40-lecia startów Toyoty w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Z tej okazji samochody zespołu Toyota otrzymają specjalne barwy podczas tegorocznej 93. edycji wyścigu. Za kierownicą GR010 HYBRID z numerem 7, w biało-czerwonym malowaniu nawiązującym do modelu TS020 z 1998 roku, zasiądą Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa będą prowadzić matowoczarny GR010 HYBRID z numerem 8.

Tegoroczny wyścig Le Mans 24h odbędzie się w dniach 14-15 czerwca, a start zaplanowano na sobotę o godzinie 16:00.