Le Mans na wodór? Toyota GR prezentuje ciekawy prototyp samochodu wyścigowego
11 czerwca 2025 roku, na słynnym torze Circuit de la Sarthe w Le Mans, Toyota GAZOO Racing zaprezentowała swój najnowszy wyścigowy prototyp, GR LH2 Racing Concept, zasilany ciekłym wodorem. Samochód będzie dostępny dla fanów motoryzacji w strefie H2 Village podczas 93. edycji wyścigu Le Mans 24h.

Toyota GR prezentuje nowy pojazd na Le Mans. Będzie zasilany wodorem
Rozwój zaawansowanych technologii dla samochodów drogowych, w tym tych związanych z neutralnością klimatyczną i upowszechnieniem wodoru w transporcie, jest dla Toyoty fundamentalnym obszarem prac, od lat prowadzonym poprzez rywalizację w rajdach i wyścigach na najwyższym poziomie.
Toyota od dawna pracuje nad wodorowymi silnikami spalinowymi, testując je w samochodach wyścigowych japońskiej serii Super Taikyu. W 2021 roku sprawdzono Corollę zasilaną wodorem w stanie gazowym, a od 2023 roku ten sam samochód wykorzystuje już ciekły wodór. Potencjał wodorowych silników testowano również w rajdach – prototypowy GR Yaris H2 Concept odbył przejazdy pokazowe podczas Rajdu Ypres, jednej z rund mistrzostw świata w 2022 roku. W 2023 roku wodorowa Corolla pokonała okrążenie pokazowe toru Circuit de la Sarthe w Le Mans, a marka zaprezentowała wówczas model GR H2 Racing Concept, demonstrujący potencjał technologii wodorowych w wyścigach Le Mans.


Nowy prototyp GR LH2 Racing Concept jest efektem dwuletnich prac inżynierów TOYOTA GAZOO Racing nad technologią wodorową. Samochód wyposażono w hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Auto mierzy 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Nowy prototyp bazuje na modelu GR010 HYBRID, który startuje obecnie w mistrzostwach świata w klasie Hypercar, i posłuży do dalszego rozwoju infrastruktury oraz technologii wodorowej.
Prezentacja GR LH2 Racing Concept jest częścią obchodów 40-lecia startów Toyoty w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Z tej okazji samochody zespołu Toyota otrzymają specjalne barwy podczas tegorocznej 93. edycji wyścigu. Za kierownicą GR010 HYBRID z numerem 7, w biało-czerwonym malowaniu nawiązującym do modelu TS020 z 1998 roku, zasiądą Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa będą prowadzić matowoczarny GR010 HYBRID z numerem 8.
Tegoroczny wyścig Le Mans 24h odbędzie się w dniach 14-15 czerwca, a start zaplanowano na sobotę o godzinie 16:00.