Ładowanie

Używane BMW E46: jak kupić, by nie wtopić?

BMW E46 to obecnie jeden z najtańszych używanych modeli bawarskiego producenta. Zarówno masowo sprowadzane zza granicy egzemplarze, jak i te obecne już od lat na polskim rynku mogą być prawdziwą pułapką.

BMW E46 poradnik kupującego

BMW E46: „ostatnia prawdziwa Trójka”?

BMW E46 ma wielu zwolenników i przeciwników, co ostatecznie wpływa na „kultowość” tego modelu. Wielu fanów również twierdzi, że to „ostatnia prawdziwa trójka” – to między innymi przez wciąż popularne wówczas silniki sześciocylindrowe, nawet w wariantach niewielkiej pojemności. Model też kojarzy się z grą Need For Speed: Most Wanted z 2005 roku, w której miał gigantyczny wpływ na fabułę. W tamtym wydaniu – jako M3 GTR – z pewnością zawitał na ścianie niejednego miłośnika marki.

Wróćmy jednak do teraźniejszości, czyli roku 2025. Topowa wersja – BMW M3 – wchodzi już bez zbędnych tłumaczeń na teren klasyków. Cenione są także bogate egzemplarze z dużymi i mocnymi silnikami (2.8 lub 3.0), szczególnie w nadwoziu Coupé. W gruncie rzeczy, wejście na portal aukcyjny i wpisanie frazy „BMW E46” może wywołać niemały zawrót głowy, bo znaleźć można samochody od 3 tysięcy, do ponad 200 tysięcy złotych.

Nadwozia BMW E46

To wszystko za sprawą potężnej możliwości konfiguracji samochodu w czasach jego produkcji. BMW E46 rozróżniamy przede wszystkim na dwie wersje: przed liftingiem (1998-2001) oraz po liftingu (2001-2005 lub do 2007 dla coupé oraz cabrio). Dodatkowo, dostępne były niemal wszystkie możliwe warianty nadwozia: sedan, kombi (touring), cabrio, coupé oraz hatchback, czyli nieco mniejsze nadwozie „Compact”.

Jakie silniki można znaleźć w BMW E46?

To jednak nie wszystko: poza różnymi konfiguracjami nadwozia, kupujący miał także cały wachlarz silników do wyboru. Wśród nich były wersje:

Benzynowe E46(wariant „Ci” dotyczą nadwozia coupe oraz cabrio, wariant „ti” nadwozia Compact, a „X” oznacza napęd na cztery koła):

  • 316i (1.9 M43TUB19 4-cylindrowe 105 KM – tylko przed liftingiem)
  • 316i / 316ti (1.8 N43B18 4-cylindrowe 116 KM – tylko po liftingu)
  • 318i / 318Ci (1.9 M43TUB19 4-cylindrowe 118 KM – tylko przed liftingiem)
  • 318i / 318Ci / 318ti (2.0 N42B20 4-cylindrowe 143 KM – tylko po liftingu)
  • 320i / 320Ci (2.0 M52TUB20 6-cylindrowe 150 KM – tylko przed liftingiem)
  • 320i / 320Ci (2.2 M54B22 6-cylindrowe 170 KM – tylko po liftungu)
  • 323i / 323Ci (2.5 M52TUB25 6-cylindrowe 170 KM – tylko przed liftingiem)
  • 325i / 325Ci / 325ti / 330Xi (2.5 M54B25 6-cylindrowe 192 KM – tylko po liftingu)
  • 328i / 328Ci (2.8 M52TUB28 6-cylindrowe 193 KM – tylko przed liftingiem)
  • 330i / 330Ci / 330Xi (3.0 M54B30 6-cylindrowe 231 KM – lata 2000-2006)

E46 z silnikiem Diesla:(wariant „Cd” dotyczy Coupe, wariant „td” doczyty nadwozia Compact a wariant „Xd” dotyczy napędu na cztery koła):

  • 318d / 318 td (2.0 M47D20 4-cylindrowe, 116 KM – tylko po liftingu)
  • 320d (2.0 M47D20 4-cylindrowe, 132 KM – tylko przed liftingiem)
  • 320d / 320td / 320Cd (2.0 M47D20 4-cylindrowe 150 KM – tylko po liftingu)
  • 330d / 330Xd (3.0 M57D30 6-cylindrowe 184 KM – tylko do 2003 roku produkcji)
  • 330d / 330Xd / 330Cd (3.0 M57D30 6-cylindrowe 204 KM – tylko lata 2003-2006)

Dodatkowo dostępne były dwie wersje usportowione, czyli M3 oraz M3 CSL, legitymujące się kolejno 343 KM i 360 KM z silnika 3.2 S54B32.

Jak szukać modelu? Co się psuje w BMW E46?

BMW E46 jest doskonałym przykładem modelu, który — w większości przypadków — im więcej kosztuje, tym bardziej jest wart uwagi kupującego. Cena zależna jest od wyposażenia, silnika i stanu blacharskiego. Które silniki w E46 są warte uwagi?

BMW E46 poradnik kupującego
BMW M3

Silniki benzynowe w BMW E46

W przypadku napędów benzynowych, paradoksalnie, nieco mniej awaryjne są silniki modeli przed liftingiem. Dotyczy to zarówno „cztero-” jak i „sześciocylindrówek”. Przy oględzinach auta z silnikiem 1.9 M43TUB19 należy jednak zwrócić szczególną uwagę na stan oleju i płynu chłodniczego. Motory te są bardzo wrażliwe na niski stan (najlepiej stale pilnować „maksa” na bagnecie) i często, po latach i wysokich przebiegach, zdarza się awaria uszczelki pod głowicą. Dobrze jest więc zabrać ze sobą tester, by wykluczyć ryzyko takiej awarii po zakupie. Zalecamy także zwrócić uwagę na wycieki – bardzo częstym miejscem „gubienia” oleju w 1.9 jest podstawa filtra oleju. Wówczas plama może być dość spora, a naprawa będzie nieco uciążliwa.

Silniki sześciocylindrowe w modelach przed liftingiem, czyli seria M52, cieszą się opinią bezawaryjnych. To bardzo mocne i wytrzymałe jednostki, które przy sumiennym serwisowaniu mogą spokojnie pokonać pół miliona kilometrów bez większych ingerencji mechanicznych. Głównymi usterkami są awarie zmiennych faz rozrządu (VANOS), czy często zdarzające się wycieki z pokrywy zaworów i uszczelniacza wału korbowego.

Jeśli chodzi o silniki benzynowe w modelach po liftingu, to oczywiście najlepszym wyborem będą motory sześciocylindrowe. Wersje 2.2 i 3.0 z kodami produkcyjnymi M54 to technologicznie poprawione konstrukcje wywodzące się z M52. Wielu kierowców zgłaszało jednak często konieczność wymiany pierścieni tłokowych. Usterka wiąże się z koniecznością remontu całego silnika, a objawia się nadmiernym zużyciem oleju i niebieskimi spalinami. Niekiedy zdarzają się też usterki elektronicznego pedału gazu. Standardowo też dla silników BMW, towarzyszą im wycieki oleju, głównie spod pokrywy zaworów oraz konieczność naprawy VANOS-ów.

Silniki czterocylindrowe z serii „N” (2.0) w samochodach po liftingu z kolei charakteryzują się awaryjnym układem Valvetronic oraz z nadmiernie zużywającym się rozrządem. Często występują się także niebezpiecznie usterki pompy oleju i układów chłodzenia. To dynamiczne i wdzięczne jednostki, jednak przy zakupie kilkunastoletniego samochodu z tym motorem, kluczowa będzie szczegółowa historia serwisowa. W innym wypadku może poskutkować zakupem kota w worku.

Silniki Diesla w BMW E46

W przypadku jednostek wysokoprężnych, śmiało można polecić niemal wszystkie warianty silników M47 i M57. Przy zakupie warto jednak dopytać o serwisy rozrządu, turbosprężarki i układu chłodzenia – ten może być szczególnie dokuczliwy w 3-litrowym dieslu. Trzeba również nastawić się na przejrzenie układu paliwowego i wtryskiwaczy, bo jednostka ta może być wrażliwa na paliwo słabszej jakości.

Wróg numer 1: korozja. Gdzie rdzewieje BMW E46?

Wszystkie usterki mechaniczne w BMW E46 są wciąż dość proste w serwisie, ze względu na ogromną bazę części i ilość warsztatów niezależnych zajmujących się takimi pojazdami. W gruncie rzeczy, prawdopodobnie w każdym egzemplarzu będzie legendarne „coś do zrobienia” i prawdopodobnie za każdym razem będzie to usterka, nawet jeśli uciążliwa finansowo, to do bezproblemowego naprawienia. Zupełnie inna historia jest w przypadku karoserii tych samochodów.

Tutaj tak naprawdę zaczyna się konieczność szczegółowego obejrzenia pojazdu, najlepiej na kanale lub podnośniku. Z zewnątrz newralgiczne są standardowo nadkola, doły drzwi oraz klapy bagażnika. Pod spodem jednak korozja często atakuje progi (objawia się to przede wszystkim przy odpływach wody i przy zamocowanych gumach do podnoszenia auta), podłogę, mocowania baku i — przede wszystkim — mocowania wózka tylnego zawieszenia. O ile nie jest problemem znalezienie reparaturek blacharskich, o tyle sama usługa odnowienia takiego samochodu bardzo często przekracza jego wartość i nie opłaca się jej wykonywać w przypadku egzemplarza z „dolnej półki”, bez większego potencjału na wzrost cenowy w przyszłości (słabe wyposażenie, słaby silnik, niechciana na rynku klasyków karoseria itp.).

Co jeszcze się psuje w BMW E46?

Poza korozją i usterkami silnika, w używanym BMW E46 mogą psuć się układy wspomagania i tuleje tylnego zawieszenia. To ostatnie jest o tyle ważne, o ile zużyte gumy mogą prowadzić do uszkodzenia mocowania zawieszenia do karoserii, co kończy się bardzo drogą naprawą.

Spotkać można się także z mniejszymi, ale dokuczliwymi usterkami. Dotyczą one między innymi szyb bocznych, które wypadają ze swoich mocowań na podnośnikach, usterkami elektroniki i wyposażenia pojazdu czy uszkodzeniami przeróżnych czujników w okolicy silnika. Warto też wspomnieć, że BMW E46, jako pierwsze BMW serii 3 ma aluminiowe wahacze z przodu, co wiąże się często z koniecznością wymiany całego elementu po zużyciu tulei.

Podsumowanie: czy warto kupić BMW E46?

Czwarta generacja popularnego modelu BMW to prawdopodobnie najpopularniejszy obecnie na ulicy model tego producenta. Samochód, jeśli ma klarowną historię serwisową, to kojarzy się z bezawaryjnością, mocnymi silnikami i wszechstronnością. Nie ma też żadnych kłopotów z dostępnością części zamiennych, a pojazd naprawi obecnie każdy mechanik.

Przy zakupie warto jednak wziąć pod lupę stan blacharski karoserii. W droższych egzemplarzach kluczowe będzie sprawdzenie geometrii i historii pojazdu. Ładne sztuki z mocnymi silnikami nie będą już traciły na wartości, jeśli zostaną utrzymane w godnym stanie, a dobrze wyposażone E46 z pewnością w niedalekiej przyszłości wejdzie na arenę youngtimerów.

Fot: BMW