- Odsłony: 1480
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie zadebiutowały dwie odmiany Fiata Tipo : w wersji hatchback oraz Tipo w wersji kombi. Sedan w ciągu dwóch pierwszych miesięcy sprzedaży odniósł sukces, zebrano od klientów prawie 20 000 zamówień ( ponad 1200 w Polsce ).
Powstaniu Tipo przyświecała idea zrobienia auta funkcjonalnego, prostego o niezwykłej relacji produktu do ceny. Zaprojektowanie przestrzeni wewnętrznej zapewnia bezkonkurencyjną, w swojej kategorii, przestronność wnętrza i pojemność bagażnika, w szczególności w przypadku wersji kombi. Hatchback ma długość 437 cm, szerokość 179 cm i wysokość 150 cm, natomiast kombi jest od niego o 20 cm dłuższe. Pojemność bagażnika wynosi odpowiednio: 440 l dla wersji hatchback i 550 l dla wersji kombi.
Samochód oferuje niezawodny układ zawieszenia: z przodu niezależne koła z zawieszeniem typu McPherson, z tyłu belka skrętna.
Gama silników Euro 6 obejmuje jednostki napędowe zasilane olejem napędowym, benzyną i silniki z podwójnym zasilaniem: benzyna i LPG. Skrzynia biegów może być manualna, dwu sprzęgłowa i automatyczna. Tipo mają bogate wyposażenie standardowe oraz dostępność innowacyjnego systemu UConnectTM 7’’HD LIVE z 7calowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości i ekranem dotykowym z funkcją szybkiego przesuwania, podobną jak w nowoczesnych tabletach. System najnowszej generacji z połączeniem Bluetooth do zestawu głośnomówiącego, czytnikiem SMS, sterowaniem głosowym, gniazdem Aux i wejściem USB z obsługą iPod, przyciskami na kierownicy i - na zamówienie - kamerą cofania oraz zintegrowaną nawigacją TomTom 3D.
Podobnie jak sedan, również wersja pięciodrzwiowa i kombi są przytulne i komfortowe. Tipo w wersji 5-drzwiowej pomieści swobodnie 5 pasażerów, mogących podróżować wygodnie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Również pod względem ilości miejsca na nogi, samochód ten plasuje się bardzo wysoko w swojej kategorii
Silniki .
Fiat Tipo hatchback i kombi oferują odnowioną gamę silników spełniających wymagania normy emisji spalin Euro 6 dla rynku europejskiego, o trzech różnych pojemnościach i z trzema systemami zasilania. Są to silniki turbodiesel 1.3 Multijet o mocy 95 KM i 1.6 Multijet o mocy 120 KM, dostępne również w wersji “ECO”; benzynowy silnik 1.4 16v Fire o mocy 95 KM oraz 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz 1.6 E-torQ o mocy 110 KM. Ofertę uzupełnia jednostka napędowa 1.4 T-Jet o mocy 120 KM o podwójnym zasilaniu: benzyna i LPG.
Teraz Fiata czekać będzie zdobycie trwałej pozycji na rynku a na drodze staną mu takie samochody jak choćby Seat Toledo i siostrzana Skoda Rapid, bezczynne nie pozostaną na pewno firmy francuskie czyli: Renault, Citroen i Peugeot, Odwieczni konkurenci Fiata. Gonić zapewne będzie Dacia z nowymi modelami tanich samochodów a najgroźniejsi mogą okazać się koreańczycy z koncernów Kia rozpędzonych niczym lokomotywa czy Hyundai pędzący po równoległym torze.
Wreszcie po latach zapowiedzi doczekałem się zmian w ofercie Fiata . Obok dobrze znanych Pand i rodziny „500”-tek pojawiły się Tipo , 124 Spider i na razie niezauważony Fullback a zapowiadane są kolejne nowości . Oby Fiat odniósł sukces rynkowy. Piszę z sympatią o tej marce, bo to Fiat (a nie konkurencja zza Odry) motoryzował Polskę w latach trzydziestych XX wieku i przez dwa dziesięciolecia PRL-u o czym entuzjaści motoryzacji powinni pamiętać.
Materiał Fiat Press
Opracował Rafał Jasiński
16.03.2016